April 17, 2012

THIN CLIENT

Salam...ari ni nak plak aku kongsikan sedikit ilmu yang aku belajaq dari vendor yang mai opis aku ni..
Sebenaqnya Ilmu ni dah lama aku dapat..dah lama aku taip..tapi stay dok dalam drafflist sebab taip tak habis..tu la namanya pemalas nak ketuk keyboard..hahahaha..

   
 ni nama dia ministation @ pcministation..
aku ambik gambaq ni ehsan from google jer..sbb kat opis aku belom ada benda ni..
so tak bole nak snap gambaq harta kerajaan ini lagi...


Untuk makluman semua pembaca..konsep THIN CLIENT ni sebenaqnya..kita gunakan beberapa set komputer (monitor, mouse, keyboard) dengan satu Cpu...maksudnya data & pemprosessan dicentralisekan la ..Cpu tu plak kena specs yang tinggi sikit la..tak bole la yang cikai-cikai ja..hahaha

Maknakata disini..user akan simpan semua data dalam satu Cpu tersebut..pada Cpu tersebut akan diberi partition masing-masing untuk user..so klu user A sedang menggunakan Microsoft Word..user B stay bole buka Excell..setiap kerja yang dilakukan oleh user tak akan mengganggu user lain..

Untuk capaian Internet juga tak akan terganggu..setiap user bole masuk ke laman web yang diminati..kadar kelajuan capaian juga agak baik..masuk la selagi bole masuk..kecuali laman web yang dah diblock firewall tu memang tak bole la..habaq siap-siap la..nnti kata aku muhung plak..

Sebenaqnya konsep ni amat menjimatkan dan berbaloi la kalau dia applykan..contohnya nak applykan konsep ni di makmal komputer opis aku ni..ok la..aku suka la..Cpu yang prosessornya 4core bole support maximum 20 user..wah..jimatnya !!!..

Operating System nya bole guna Windows biasa atau nak pakai Open Source cam Ubuntu pon bole..
Untuk perisian Microsoft Office pulak beli yang satu licence je..sbb pakai satu je Cpu..hihihi..klu nk free gak..pakai Libre Office sebagai pengganti Microsoft Office..Ciri-cirinya sama seperti Microsoft Office biasa..cuma klu firstime guna tu kena xplore la sikit..cam aku ni..bengkak mata dok cari cam nak nak boldkan tulisan..hahaha..Libre Office ni bole didownloadkan secara percuma kat internet..semudah ABC kan...eeyyeekk..

Hok paling aku suka sakali ttg Thin Client sbb tak payah nak buat maintanance untuk banyak-banyak pc..habis je org guna aku reboot ja pc tu..hahahah..sapa suruh tak simpan data dlm thumbdrive masing-masing..

Banyak lagi la kebaikan apabila guna konsep Thin Client ni..contoh jimat elektrik...jimat ruang..

DAN kalau nk mujarab lagi..guna la produk Thin Client yang sudah sedia terinstall contohnya Compaq, IBM, Nesvista, Acer dan banyak lagi la..Costing untuk setup Thin Client ni kena ada lebih kurang 15K la..untuk maximum 20 user/ 1 high core processor...

Setahu aku Perpustakaan Negara KL dah guna konsep Thin Client ni untuk PC yg diletak kat lobi perpustakaan tersebut..kalau kot hangpa terhantaq anak menakan ke..teman boyprend/gurlprend study kat situ ka..leh la p jengok apa kebenda Thin Client ni..

Hihihihi..dah la..lain-lain hangpa google la sendiri..bye..

 
gambaq ni pon aku google ja..ni la konsepnya kalau nk jelas lagi..

No comments:

Post a Comment