April 30, 2012

SIKAP @ TABIAT

Assalammulaikum...
Hari ni terpanggil aku untuk update blog aku ni setelah beberapa hari aku membungkam diri..cermin diri..suluh diri..dan sibukkan diri tentang diri sendiri...

Semankin aku tempuh hari-hari aku..semankin aku tak faham dengan ragam manusia sekeliling aku...manusia yang punya sikap..manusia yang punya tabiat..walaupon maksudnya lebih kurang sama..tetapi wordsnya tetap juga berbeza..

Sikap suka becerita tentang hal orang lain..bercakap tentang hal yang tidak benar dan tidak perlu..mendatangkan ketidak selesaan pada org lain..semua tu sangat jijik kot..bukan aku nak bagitau yang aku ni baik sangat tapi eloklah sebelum kita lembutkan lidah bercakap tentang org lain..kita renung diri tu..cakap guna otak..TAK PERLU rasanya nak reka cerita yang tak benar..sbbnya hang dah tak dak isu nak sembang..nak jadikan aku mangsa keadaan hang kenapa ??..

" Banyak Cakap Banyak Dosa"..selalu aku ingatkan diri aku tentang perkara ni..dalam masa aku cuba perbaiki diri..dalam masa aku cuba kenal diri aku..dalam masa aku cuba untuk jadi yang terbaik..kenapa MULOT hang tu lancang sgt nak bercakap tentang aku..

Hidup dah berabat lamanya...wahai insan..wahai wanita..wahai kakak..wahai mak cik..wahai gadis..kita sesama perempuan..sama-samalah kita jaga tingkah laku kita..walaupon ilmu agama aku tak tinggi macam hang..tapi aku tau maksud FITNAH..jadi tak payah la hang nak bawak mulot busuk tu update cerita tantang aku..apa yang hang nak..dan apa yang hang ingin tahu ?..aku pon tak pasti..

TAPI yang aku tahu..hang PASTI berpuas hati kan..
SYUKUR ALHAMDULILLAH..sbb ALLAH bagi dugaan ini untuk aku..
PASTInya ALLAH ingatkan aku..
Dan kepada hang wahai kakak..ambil masa..muhasabah diri..jgn hang ingat hang sedang berada di satu tempat yang baik itu untuk selamanya..fikir perasaan org lain..jaga perilaku diri..supaya org tak cop kita sebagai wanita yang tak bertamadun..
Setiap hari kita bawak imej diri kita..imej kedua ibubapa..imej suami..imej keluarga..dan imej organisasi..
Kalau orang asing yang keja clenner pon reti jaga perilaku diri..Tak kan la kita yang ada sedikit pendidikan ni tak reti nak menghormati orang lain..

Renungkanlah diri kita..sikap kita...tabiat kita...sebelum kita nampak kesalahan orang lain..dan BERSIH kan lah mulot lidah kita dari bercakap sesuatu yang tidak benar tentang orang lain..
 

 
*kami juga tak sokong perhimpunan BERSIH 3.0





2 comments:

  1. Allah bg dugaan sbb org sygkan kita

    ReplyDelete
  2. yup..ALLAH juga bagi dugaan supaya kita lebih tabah..lebih matang jalani hidup..wat apa kalau hidup dah dekat tiga abad..tapi perangai kuno..mcm geng firaun..

    ReplyDelete